Ofte stilte spørsmål | Privat

Bestilling / endring

Hvordan blir jeg kunde?


Vi synes det er hyggelig at du ønsker å bli kunde hos oss!
For å finne ut om du kan bli kunde sender du inn interesseskjemaet vårt, og én av våre medarbeidere vil ta kontakt med deg.




Jeg har fiber i huset fra RealNett, og ønsker å bli kunde


Så hyggelig! For å bestille en tjeneste på en eksisterende fiber tar du kontakt med oss på 73205200 så hjelper vi deg med å sette opp og kanskje også aktivere allerede i dag!




Jeg ønsker å oppgradere hastigheten på mitt fiberbredbånd


Vi tilbyr real|fiber bredbånd med 3 hastigheter. 100/100 - 300/300 og 500/500.
For å oppgradere fiberbredbåndet ditt fyller du enkelt ut dette skjemaet.

Du vil så motta en SMS med bekreftelse fra oss og vi oppgraderer deg så snart som mulig.





Tekniske utfordringer

Jeg har dårlig hastighet på det trådløse nettverket


Hvis du opplever at dine trådløse enheter sliter med å få hastigheten du betaler for er det flere ting som kan være årsak til dette.

Den mest vanlige årsaken er at enheten din kanskje har koblet seg til 2,4Ghz båndet, og ikke det raskeste 5Ghz båndet på trådløsnettverket ditt. Undersøk dette først.

For å avdekke at det ikke er utfordringer med fiberbredbåndet ditt kan du koble en PC - av nyere dato med Gbit nettverkskort - i hjemmesentralen og teste hastigheten din på kabel. Er denne i orden kan det være wifi-støy ifra naboer eller andre type enheter i hjemmet ditt som kan være årsaken.

Les mer om Tips til hvordan du sjekker ditt trådløse netterverk her.




Jeg får ikke kontakt med internett med kabel eller wifi


Det kan være en fellesfeil vi opplever - derfor bør du sjekke våre Driftsmeldinger. Finner du ingenting om ditt området på Driftsmeldinger kan du prøve å ta ut strømmen på hjemmesentralen - vente i 10-15 sekunder - og deretter sette inn strøm igjen. Etter ca 2-3 minutter skal alt være oppe å gå igjen. Test nå!

Hvis du fortsatt ikke får tilgang til internett tar du kontakt med oss på 73205200 eller privat@realnett.no så undersøker vi i våre systemer hva det er som kan være galt.




Jeg har internettilgang, men jeg får ikke sett TV med RiksTV boksen


Opplever du utfordringer med TV-tjenesten fra RiksTV kan du først se om du finner svar på RiksTV sine nettsider. Hvis dette ikke hjelper deg tar du kontakt med oss på 73205200 eller privat@realnett.no så oppretter vi en sak og feilsøker for deg.




Jeg får ikke logget inn på Kundesonen


Hvis du har problemer med å logge deg på Kundesonen kan det være flere ting å gjøre.

1. Husk at det er den ansvarlige på abonnementet hos oss sin epostadresse som er brukernavn
2. Hvis du ikke husker passordet velger du "Glemt passord" funksjonen og legger inn epost-adressen. Deretter får du mulighet til å opprette nytt passord. Er årsaken til at du ikke får logger på Kundesonen at siden ikke kommer opp er det mest sannsynlig pga en oppgradering av våre systemer. Dette skjer fra tid til annen at vi oppgraderer til nyere versjoner. Da prøver du igjen om 15-30 minutter så skal alt være oppe som normalt igjen.





Faktura / Betaling

Det er feil på min faktura


Oppdager du feil på din faktura må du melde dette inn til oss på privat@realnett.no så snart som mulig - og før betalingsfristen utløper.

NB! Er du ny kunde og første faktura er større enn du så for deg?
Årsaken til dette er at bredbåndstjenester betales på forskudd. Derfor blir fakturaen din seende slik ut:

Vi sier at ditt fiberbredbånd ble montert 16.03.2020. Da vil første faktura inneholde beløpet fra 16.03.2020 og frem til 31.03.2020 samt at du vil få månedsbeløpet for april på samme faktura. I tillegg tilkommer ev. etablerings- og monteringspris. Derfor, sjekk datoene på fakturaen nøye før du sender inn henvendelse til oss, da dette oftest er årsaken til henvendelser på feil på faktura.




Jeg ønsker å betale fakturaen i nettbanken min - koster det noe?


Når du velger å betale faktura som vanlig i nettbanken din vil dette starte en manuell prosess for oss. Derfor koster det kr. 75,- pr måned i fakturagebyr for de som ønsker å betale på denne måten.




Jeg har fått fakturagebyr og ønsker ikke å betale dette


For å unngå fakturagebyr må du legge inn ditt betalingskort i Kundesonen, og deretter aktivere Autopay. På den måten trekkes beløpet på forfallsdatoen på fakturaen og alt skjer automatisk. Ingen manuell oppfølging fra vår side = 0,- i gebyr for deg som kunde.




Jeg får ikke logget inn på Kundesonen


Hvis du har problemer med å logge deg på Kundesonen kan det være flere ting å gjøre.

1. Husk at det er den ansvarlige på abonnementet hos oss sin epostadresse som er brukernavn
2. Hvis du ikke husker passordet velger du "Glemt passord" funksjonen og legger inn epost-adressen. Deretter får du mulighet til å opprette nytt passord. Er årsaken til at du ikke får logger på Kundesonen at siden ikke kommer opp er det mest sannsynlig pga en oppgradering av våre systemer. Dette skjer fra tid til annen at vi oppgraderer til nyere versjoner. Da prøver du igjen om 15-30 minutter så skal alt være oppe som normalt igjen.




Jeg mangler en faktura - hva gjør jeg?


All informasjon om ditt kundeforhold finner du i Kundesonen.
Der finner du oversikt over fakturaer, betalinger, abonnement og tjenester samt at du har mulighet til å legge inn betalingskort. Husk og aktiver Autopay for å unngå fakturagebyr.





RealNett leverer bredbånd med fiber og radioteknologi i Trøndelagsregionen. Med vår kompetanse innen Wifi, IP-telefoni og IT-tjenester har vi mange supplerende produkter for våre kunder.

Våre tjenester leveres både til bedrifts- og privatmarkedet.

Personvernerklæring fra RealNett

© 2015-2020 RealNett AS | All rights reserved

Kontakt oss

Kundesenter bedrift: service (a) realnett.no

Kundesenter privat: privat (a) realnett.no

Vestre Rosten 85 | 7075 TILLER
Telefon: 73 20 52 00


 

Orgnr: 915577784MVA

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon