Queen8.jpg
real|wifi Hjelpesenter
Brukerhåndbok

Ofte stilte spørsmål

Hvordan bruker jeg real|wifi appen til å sette opp sentralen?


Trinn 1: Logg på real|wifi-appen og koble telefonen til real|wifi nettverket

Trinn 2: Hvis du allerede har flere real|wifi sentraler knyttet til kontoen din, klikker du på "Legg til en ruter" i listen øverst på appens forside. (Om du ikke har en real|wifi sentral knyttet til kontoen din vil appen vise siden for å legge til en ny sentral.) Klikk deretter på "Allerede tilkoblet" og sett opp dine ønskede WiFi-detaljer (Navn på trådløsnettverk, passord og sentralens administratorpassord) og internettinformasjon.

Trinn 3: Når ruteren er ferdig konfigurert, må du koble til real|wifi på nytt og gå tilbake til appen.

Trinn 4: Klikk "Allerede tilkoblet" på "Koble til WiFi" -siden, skriv inn administratorpassord
og klikk “Bind”.




Kan jeg bruke sentralen uten å installere real|wifi appen?


Ja det kan du! Trinn 1: Koble PCen din til sentralen med WiFi eller med kabel. Gå deretter inn på http://wifi.realnett.no i nettleseren din. Trinn 2: Nå setter du opp real|wifi sitt WiFi navn, passord til WiFi og ønsket administratorpassord til sentralen. Trinn 3: Når konfigurasjonen er ferdig vil sentralens LED-lampe lyse grønt. Du kan nå koble dine enheter til det nye trådløse nettverket og få tilgang til internett. Du kan også administere sentralen med appen selv om du ikke benytter deg av appen når du konfigurerer sentralen første gang.




Hvordan oppgraderer jeg firmwaren på real|wifi mesh-sentraler?


Ny firmware lanseres fra tid til annen blant annet for å legge til ny funksjonalitet, samt for å ivareta sikkerheten og opprettholde driftsstabiliteten vi ønsker. Du kan oppgradere programvaren på flere måter. Med real|wifi-appen: Trinn 1: Åpne real|wifi-appen, klikk på Innstillinger for å få opp en listen over alle real|wifi boksene dine. Klikk deretter på Oppgrader firmware og vent på at siden oppdaterer seg. Trinn 2: Hvis ny firmware-versjon er tilgjengelig, klikk "Oppgrader" så starter den automatiske oppgraderingen. NB! Sentralen vil ikke kunne brukes mens oppgradering pågår. Med PC tilkoblet trådløst / kabel: Trinn 1: Åpne http://wifi.realnett.no i nettleseren din. Trinn 2: Velg "Oppgrader firmware" i menyen, og deretter Onlineoppgradering. Ny firmware vil komme opp automatisk og du kan nå klikke "Oppgrader" for å oppgrader automatisk. Hvis du ikke har tilgang på internett når du gjør denne oppgraderingen må du benytte Frakoblet oppgradering. Da må du først laste ned nyeste firmware til PCen din fra https://www.realnett.no/firmware. Deretter må du laste opp filen for Frakoblet oppgradering. Generell informasjon om oppgradering av firmware: LED-lampen på sentralen blinker rødt når den starter oppgraderingen. Sentralen kan ikke brukes mens oppgraderingen pågår. Viktig - Ikke slå av eller reset sentralen mens firmwareoppgraderingen pågår.




Jeg får ikke koblet til internett - hva gjør jeg?


Det kan være flere ting som er årsaken til dette. For å være sikker prøver vi noen enkle grep først. Trinn 1: Start real|wifi hovedsentralen din på nytt - og vent på at LED-lampen lyser grønt. Trinn 2: Hvis LED-lampen på sentralen blinker rødt må du undersøke om kabelen som går inn på WAN er godt tilkoblet, både i sentralen, og i andre enden. Trinn 3: Hvis ingen av disse tingene fungerer tar du kontakt med RealNett Privatservice på 73205200 eller privat@realnett.no - så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.




Når jeg starter opp real|wifi sentralen så kommer ikke WiFi navnet mitt opp


Prøv å reset ruteren ved å holde inn resetknappen på undersiden av M2 boksen i minst 5 sekunder - til LED-lampen på forsiden blinker rødt. Slipper deretter knappen. Når hjemmesentralen har fått startet opp igjen kan du forsøke å finne det trådløse nettet som da vil ha navnet REALNETT-XXXX hvor XXXX er de 4 siste sifrene i serienummeret på sentralen. Du må da sette opp sentralen på nytt. Hvis dette ikke hjelper må du kontakte RealNett Privatservice på 73205200 eller privat@realnett.no så skal vi hjelpe deg.




Hvor mange real|wifi mesh-sentraler kan jeg sette opp i ett nett?


real|wifi Mesh-nettverk støtter opp til 14 mesh-sentraler. Det betyr ikke at du har behov for dette i et privat hjem, da 1 Mesh-sentral gir deg god trådløs dekning i hus opp til 150 kvm.




Hvordan endrer jeg navn på mitt trådløse nettverk?


Det er ganske enkelt - når du vet hvor du skal lete! Trinn 1: Åpne real|wifi-appen og klikk på Instillinger. Der finner du WiFi-innstillinger. Trinn 2: Gå til WiF-innstillinger hvor du kan endre passordet ditt.




Hvordan kan jeg legge bruke Foreldrekontrollen på real|wifi?


Med real|wifi kan du legge inn hastighetsbegrensning, tidsbegrensning og websidebegrensninger på hver enkelt bruker på ditt trådløse mesh-nettverk. Trinn 1: Åpne real|wifi-appen eller gå til http://wifi.realnett.no med nettleseren din hvis du benytter PC. Klikk på Min real|wifi. Trinn 2: Gå deretter inn på menyvalget "Enheter" Trinn 3: Velg så enheten du ønsker å sette opp foreldrekontroll på. Her kan du legge inn både hastighetsbegrensninger på spesifikke nettsider, ikke gi tilgang på det trådløse nettet mellom 2 klokkeslett mm. Generell informasjon om Foreldekontrollen: Som standard er det ikke lagt inn noen hastighetsbegrensning. Det er mulig å legge inn maksimum 5 tidsrammer pr. enhet. Det er mulig å sperre maksimum 15 nettsteder på hele nettverket.




Hvordan restarter jeg real|wifi sentralen?


Det kan du gjøre på flere måter ved å bruke real|wifi-appen eller http://wifi.realnett.no med nettleseren på PCen din. NB! Vi anbefaler aldri å dra ut strømkabelen - dette gjør du kun hvis du ikke får kontakt med sentralen med real|wifi-appen eller http://wifi.realnett.no Med real|wifi-appen:
Åpne appen og gå til Min real|wifi. Trykk på sentralen du ønsker å restarte, og klikk deretter "Restart", deretter bekrefter du at du ønsker å starte sentralen på nytt. Med websiden:
Gå inn på http://wifi.realnett.no med nettleseren din på PCen, Åpne appen og gå til Min real|wifi. Trykk på sentralen du ønsker å restarte, og klikk deretter "Restart".




Hva betyr LED-lampe lysene på real|wifi?


Her kommer en liten oversikt over hva de betyr: RØD: Lyser fast - Ingen internett tilkobling funnet Blinker - Legger til node, oppgraderer programvare eller restarter Blinker raskt - Tilbakestiller til fabrikkinnstilinger GRØNN:
Lyser fast - Stabil og god nettverksforbindelse Blinker - Sentralen har dårlig mesh-tilkobling med andre sentraler. Flytt mesh-sentralen nærmere hovedsentralen.




Jeg tar hastighetstest med real|wifi appen - jeg får ikke i nærheten av hastigheten jeg skal ha!


Hastighetstesten i real|wifi-appen er pt. ikke laget for Norge, da serverne står i Nord-Amerika og Kina. Vi jobber med å få på plass egen server i Norge slik at denne skal bli korrekt. Frem til da anbefaler vi at du benytter fast.com som er Netflix sin uavhengige hastighetstest.




Jeg har kjøpt flere real|wifi og lurer på hvilken som er hovedsentralen (Gateway)


Hovedsentralen er den du velger og koble internettkabelen inn på WAN-porten på. Det kan kun være 1 hovedsentral.




Hvordan legger jeg til en ekstra mesh-sentral?


I de fleste tilfeller vil real|wifi sentralene ordne opp og etablere Mesh-nettverket ditt automatisk. Hvis dette ikke skjer så kan det være mange andre WiFi-nettverk i ditt nærområdet som påvirker den automatiske prosessen. Da gjør du følgende: Trinn 1: Åpne real|wifi-appen, eller koble til http://wifi.realnett.no med nettleseren din på PCen, og klikk Legg til node på Min real|wifi oversikten. Trinn 2: Sett strøm på mesh-sentral nr. 2 og hold inn reset knappen under boksen i 5 sekunder. Når LED-lampen blinker rødt, slipp reset knappen og trykk "neste" i appen. Velg så M2 sentralen i listen og klikk "neste". Deretter venter du til mesh-sentralen er lagt til i nettverket ditt. Trinn 3: Når mesh-sentralen er lagt til nettverket ditt så vil LED-lampen lyse grønt.





RealNett leverer bredbånd med fiber og radioteknologi i Trøndelagsregionen. Med vår kompetanse innen Wifi, IP-telefoni og IT-tjenester har vi mange supplerende produkter for våre kunder.

Våre tjenester leveres både til bedrifts- og privatmarkedet.

Personvernerklæring fra RealNett

© 2015-2020 RealNett AS | All rights reserved

Kontakt oss

Kundesenter bedrift: service (a) realnett.no

Kundesenter privat: privat (a) realnett.no

Vestre Rosten 85 | 7075 TILLER
Telefon: 73 20 52 00


 

Orgnr: 915577784MVA

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon