AVTALEVILKÅR

Vilkår av 01.01.2022


Disse vilkår (Avtalevilkår stor|kunde) regulerer tilknytning til RealNetts kabelnett, Avtale om 
Utbygging av Infrastruktur (heretter AUI) og Kollektiv Avtale om Grunnpakke (heretter KAG) vedrørende leveranse og bruk av bredbånds- og TV-tjenester (heretter Tjenesten) iht.signerte avtaler inngått med et borettslag, eierseksjonssameie, eiendomsselskap eller annen sammenslutning av boliger (heretter kalt Boligselskapet) på vegne av sine Beboere.

DEL 1 – AVTALENS GENERELLE FORHOLD


1. AVTALENS PARTER OG GJENSTAND:

1.1 Avtalens parter er RealNett og Boligselskapet med sine juridiske etterfølgere som nærmere er angitt i AUI og/eller KAG. Det er en forutsetning for Avtalen at Boligselskapet inngår KAG (og AUI hvor dette er påkrevd) på vegne av Boligselskapet og de private husstander/boenheter (heretter Beboerne) i Boligselskapet.


1.2 Avtaleforholdet (Avtalen) mellom partene består av signert KAG med eventuelle vedlegg 
og AUI hvor dette er nødvendig for å levere Tjenesten, disse vilkår, samt RiksTV AS generelle abonnementsvilkår for privatkunder.


1.3 Det er en forutsetning for levering av Tjenesten at Boligselskapet er tilknyttet RealNetts 
kabelnett.


1.4 Det er en forutsetning for Avtalen at Beboerne mottar en eller flere avtalte grunntjenester 
i Avtalens løpetid, og det skal fremkomme tydelig hvilke Tjenester dette gjelder i KAGs punkt 2 Grunnpakke. Boligselskapet plikter å gjøre Beboerne kjent med hvilke grunntjenester som Avtalen gir adgang til, Avtalevilkår stor|kunde samt vilkår for de enkelte bredbånds- og TV-tjenester Avtalen omfatter.

2. INDIVIDUELLE OPPGRADERINGER AV TJENESTENE

2.1 Om det er gjort avtale om å tilby individuelle oppgraderinger kan den enkelte Beboer for egen regning bestille slik oppgradering ved å inngå avtale direkte med RealNett jmf. eventuelt vedlegg til KAG – Individuelle Oppgraderingspriser.

3. KREDITTVURDERING, SIKKERHETSSTILLELSE

3.1 RealNett inngår avtale med Boligselskapet under forutsetning av at Boligselskapet til enhver tid er betalingsdyktig. Da Tjenesten innebærer et kredittelement, har RealNett saklig behov for å innhente kredittvurdering. Boligselskapet aksepterer at RealNett til enhver tid kan fastsette kredittgrenser, samt innhente kredittvurdering av Boligselskapet. Dette gjelder også Beboere som ønsker å bestille individuelle oppgraderinger. 

3.2 Ved betalingsmislighold, overskridelse av kredittgrense, og/eller dersom 
kredittvurderingen etter RealNetts mening sannsynliggjør fare for betalingsmislighold, kan RealNett avvise bestillingen, eventuelt si opp Avtalen eller kreve sikkerhetsstillelse, herunder forskuddsbetaling for lengre intervall enn ordinære betalingsintervall.

4. PRISER

4.1 Prisen for Tjenesten forutsetter er basert på felles tilknytting og felles faktura til Boligselskapet. Boligselskapet skal betale de engangskostnader, månedsbeløp, variable- og bruksavhengige kostnader som er angitt i Avtalen.

4.2 Prisen på Tjenesten og utstyr kan endres med 1 måneds varsel. Prisen for Tjenesten kan ikke endres i Avtaleperioden. Unntak fra forannevnte gjelder for prisendringer fra tredjepart eller andre endringer vedrørende Tjenesten som er utenfor RealNetts kontroll, herunder ved endringer i offentlige myndigheters avgifter. RealNett har rett til å endre sine priser tilsvarende fra det tidspunkt slike endringer trer i kraft.

5. FAKTURERING OG BETALING

5.1 Faktura forfaller til betaling i henhold til de til enhver tid gjeldende faktureringsrutiner og betalingsvilkår nevnt i punkt 3 Betaling i KAG. Fakturagebyr kan tilkomme.

5.2 Dersom faktura ikke er betalt ved forfall, kan forsinkelsesrente påløpe i henhold til lov om rente ved forsinket betaling, samt purregebyr og omkostninger etter inkassolovgivningen.

5.3 Dersom Boligselskapet mener at det er feil ved utsendt faktura, må det fremsettes klage til RealNetts kundeservice innen rimelig tid og senest innen betalingsfristens utløp.

6. AVTALENS VARIGHET, AVBESTILLING, AVBRUDD OG OPPSIGELSE

6.1 Avtalens varighet framkommer av signert KAG punkt 4 Avtaleperiode (Avtaleperioden). Dersom Avtalen ikke skriftlig sies opp av en av partene senest tre måneder før utløpet av Avtaleperioden eller fornyet avtaleperiode, forlenges Avtalen med nye 12 måneder.

6.2 Boligselskapet kan ikke avbestille grunntjenesten som er beskrevet i KAG punkt 2 Grunnpakke, uten at dette anses som et opphør av hele Avtalen.

6.3 Dersom Avtaleperioden nevnt over overstiger 12 måneder, kan Boligselskapet løse seg fra Avtalen etter utløpet av de første 12 måneder ved å minimum betale et beløp som tilsvarer RealNetts investeringer i forbindelse med utbyggingen som er utført. Ved slikt utkjøp fra Avtalperioden skal det legges til grunn en lineær avskrivning av investeringene over perioden nevnt i KAG punkt 4 Avtaleperiode. RealNetts investeringskostnader kan etter

utbyggingen er gjennomført fremlegges på forespørsel. For avtaler hvor det ikke er gjenværende investeringsbeløp skal beløpet som Boligselskapet må betale tilsvare vederlaget for den gjenværende del av avtaletiden.

6.4 Ved opphør av Avtalen plikter Boligselskapet etter nærmere avtale med RealNett å returnere Beboerutstyr i den stand de mottok det.

6.5 Dersom ikke annet er avtalt vil alle signaler og tjenester, både felles for Boligselskapet og individuelle oppgraderinger med Beboerne, bli avsluttet ved opphør av Avtalen. Boligselskapet plikter å informere Beboerne om dette så tidlig som mulig etter RealNett har bekreftet oppsigelsen.

7. OPPSIGELSE AV EKSISTERENDE LEVERANDØRER

7.1 Dersom Boligselskapet og Beboer ved inngåelse av Avtalen abonnerer på tjenester fra andre leverandører som skal avvikles, må Boligselskapet og Beboer selv si opp avtalen(e) med eksisterende leverandør(er).

8. OVERDRAGELSE

8.1 RealNett har rett til å overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen. Boligselskapet har ikke rett til å overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen uten forutgående skriftlig samtykke fra RealNett.

9. TAUSHETSPLIKT, PERSONOPPLYSNINGER

9.1 Partene skal bevare taushet om all informasjon Partene får kjennskap til, direkte eller indirekte, i forbindelse med Avtalen og dets innhold, opplysninger om noens personlige forhold eller øvrige opplysninger som etter en alminnelig aktsom vurdering må anses som konfidensiell. Taushetsplikten gjelder partenes ansatte, beboere, representanter og andre som handler på partenes vegne i forbindelse med gjennomføring av Avtalen. Partene plikter å ta de forholdsregler som er nødvendig for å sikre at materiale eller opplysninger ikke blir gjort kjent for andre i strid med bestemmelsen her. Taushetsplikten

gjelder også etter at Avtalen er opphørt. Ansatte eller andre som fratrer sin tjeneste hos en av partene skal pålegges taushet også etter fratredelse om forhold som nevnt ovenfor i Avtaleperioden.

9.2 RealNett lagrer følgende informasjon om sine kunder; informasjon som er avgitt i forbindelse med tegning av Avtalen, samt senere informasjon om bruk av tjenester og produkter som Boligselskapet eller Beboeren bestiller, herunder lagring pålagt ved lov. Opplysningene benyttes som grunnlag for oppfyllelsen av Avtalen, herunder fakturering og regnskapsførsel. Videre benyttes opplysningene til markedsføring, analyse av kundeadferd, varsling av vinnere i forbindelse med konkurranser og aktiviteter Boligselskapet eller Beboeren deltar i, samt til utsendelse av nyhetsbrev og annen informasjon.


9.3 RealNett registrerer og lagrer personopplysninger også i forbindelse med henvendelser 
til vår kundeservice. Opplysningene oppbevares for å benyttes som referanse for det tilfelle Boligselskapet eller Beboeren på et senere tidspunkt igjen anmoder om kundeservice og benyttes for å yte en best mulig tjeneste. RealNett forbeholder seg retten til å gjøre opplysninger om Boligselskapet og Beboeren tilgjengelig i anonymisert form. RealNett har videre rett til å utlevere opplysninger om Boligselskapet eller Beboeren dersom dette er pålagt ved lov, eller dersom dette er nødvendig for å oppfylle Avtalen eller i tilfeller hvor slik utlevering er nødvendig for å håndheve eller anvende Avtalen eller for å beskytte rettigheter, eiendom og sikkerhet for oss selv og andre.


9.4 Boligselskapet og Beboeren samtykker til at RealNett kan utlevere kundeinformasjon til 
samarbeidspartnere. Slik utlevering kan kun skje i henhold til skriftlig avtale hvor mottakeren av informasjonen forplikter seg til å ivareta formålet med denne Avtalen. RealNett vil kun utlevere kundeopplysninger til mottaker i land utenfor EØS dersom lov gir adgang eller dersom Boligselskapet eller Beboeren gir sitt frivillige, uttrykkelige og informerte samtykke til utleveringen.


DEL 2 – KABELNETT OG INFRASTRUKTUR

10. RETT TIL TILGANG OG FREMFØRING AV KABELNETT:

10.1 RealNett gis kostnadsfri og tidsubegrenset rett til Boligselskapets/grunneiers eiendom for nødvendig fremføring og plassering av anlegg for rør og kabler, eventuell node, skjøteskap og annet utstyr RealNett finner nødvendig for å levere Tjenesten. RealNett skal ha tilgang til infrastrukturen 24/7/365 i forbindelse med drift, vedlikehold og reparasjoner under Avtaleperioden. For anlegg hvor det monteres aktive komponenter på eiendommen skal det inngås separat skriftlig avtale mellom Boligselskapet og RealNett som regulerer tillatelse og ev. kompensasjon for slik plassering og forventet strømforbruk. RealNett har rett til å tilknytte andre til kabelnettet som går over Boligselskapets/grunneiers eiendom.

10.2 Skulle det være nødvendig med framføring over tredjemanns grunn er det en forutsetning for gjennomføring av leveransen som er avtalt at tredjemann gir nødvendige tillatelser til dette.

10.3 Boligselskapet – eller private aktører som forespør Boligselskapet om slik aktivitet - kan ikke foreta bygging, graving eller andre terrengforandringer uten at RealNett blir kontaktet for påvisning av RealNetts kabelnett før slik aktivitet blir igangsatt.

10.4 Trenger Boligselskapet å flytte kabelnettet på sin grunn skal dette gjennomføres av RealNett, eller den RealNett utpeker, på Boligselskapets regning. RealNett tar forbehold om at det er teknisk mulig å gjennomføre en slik flytting.

10.5 RealNett har rett til å flytte kabelnettet dersom RealNett har behov for dette - dog for egen regning. RealNett skal gi Boligselskapet skriftlig forhåndsvarsel om dette.

10.6 Boligselskapets ovennevnte rettigheter og plikter gjelder selv om levering av Tjenesten 
opphører, uansett årsak. Boligselskapet må straks informere RealNett om skader på RealNetts kabelnett, og er ansvarlig for skade som Boligselskapet direkte eller indirekte påfører kabelnettet.

11. EIENDOMSRETT OG DRIFTS- OG VEDLIKEHOLDSANSVAR

11.1 RealNett har eiendomsrett til alt det utstyr (noder, hjemmesentral, TV-dekodere, fordeler- og tilkoblingspanel eller lignende) RealNett har innplassert og investert i, hva enten dette er plassert på RealNetts side av grensesnitt eller i Boligselskapets eller Beboerens nett. Med grensesnittet menes koblingspunkt mellom RealNetts kabelnett og infrastrukturen. Partenes eiendomsrett og drifts- og vedlikeholdsansvar er som følger:

11.1.1 KABELNETT FRAM TIL SKJØTESKAP/SKJØTEBOKS:

Legges og bekostes av RealNett som har eiendomsrett og drifts- og vedlikeholdsansvar.

11.1.2 SKJØTESKAP OG/ELLER SKJØTEBOKS:

Monteres og bekostes av RealNett som har eiendomsrett og drifts- og vedlikeholdsansvar.

11.1.3 UTVENDIG KABELNETT MELLOM BOLIGSELSKAPETS BYGNINGER:

Legges og bekostes av RealNett som har eiendomsrett, drifts- og vedlikeholdsansvar.

11.1.4 HJEMMESENTRALER:

Monteres og bekostes av RealNett som har eiendomsrett og drifts- og vedlikeholdsansvar. Beboer er ansvarlig for og bekoster tilrettelegging av strømforsyning til hjemmesentral i den enkelte boenhet.

11.1.5 BLÅSING OG SKJØTING AV FIBER FREM TIL BOENHET:

Utføres og bekostes av RealNett. RealNett har eksklusiv bruks- og disposisjonsrett for slik fiber, og slik fiber kan ikke benyttes uten avtale med RealNett. RealNett skal ha rimelig vederlag for tredjeparts eventuelle bruk av kabelnett RealNett har bruks- og disposisjonsrett til. Vederlaget kan ikke settes lavere enn den eventuelle godtgjørelsen Boligselskapet mottar fra tredjemann. Ved Avtalens opphør kan Boligsselskapet benytte kabelnett RealNett har

eiendoms- og disposisjonsrett til videre dersom Boligselskapet overtar eiendoms- og disposisjonsrett som angitt i AUI punkt 6 Eiendoms- og disposisjonsrett, Avtaletid. RealNett har likevel rett til å levere tjenester til den enkelte Beboer på beboers egen regning på slikt kabelnett også etter at denne Avtalen er oppsagt og eiendoms- og disposisjonsretten er overført til Boligselskapet.

12. INFRASTRUKTUR

12.1 Med mindre annet er avtalt har Boligselskapet intern infrastruktur (spredenett) som kan benyttes. Boligselskapet har full eiendoms- og disposisjonsrett og drifts- og vedlikeholdsansvar og risiko for denne infrastrukturen.

12.2 Det kan inngås Avtale om Utbygging av Infrastruktur (AUI) hvis RealNett må anlegge ny infrastruktur hos Boligselskapet for at Boligselskapet skal kunne benytte Tjenesten. RealNett skal utføre service- og vedlikeholdsarbeider på denne infrastrukturen – i Avtaleperioden - fra grensesnittet og frem til den enkelte husstands første kontaktpunkt. Service- og vedlikeholdstjenester utenom feilmeldte saker kan forekomme, og alle Beboere vil bli varslet direkte av RealNett. Dersom feil på denne infrastrukturen er forårsaket av hærverk, Boligselskapet eller Beboeren, tredjemanns inngrep i nettet, eller andre forhold Boligselskapet eller Beboeren har ansvar for kan RealNett kreve betaling fra Boligselskapet eller Beboeren for utrykking og feilsøking, samt for eventuelle utførte arbeider som utføres i forbindelse med slik feil.

12.3 Partene har rett til å utføre forskriftsbestemte og andre nødvendige endringer i driften 
av sitt eget nett, herunder oppgraderinger av nettet og tilpasning til ny teknologi, og er uten ansvar for tap som følge av at den annen part må tilpasse, endre eller skifte ut sitt eksisterende utstyr. Den annen part skal varsles i rimelig tid før igangsetting av slike endringer. Hvis en av partene benytter sin rett til å omlegge eller gjøre endringer i sitt nett, er

vedkommende part ansvarlig for at dette ikke påfører den annen parts nett eller utstyr skade eller vesentlige forstyrrelser utover det nødvendige. Dette gjelder dog ikke der RealNett utfører endringer i Boligselskapets eller Beboerens nett på vegne av Boligselskapet eller Beboeren. Boligselskapet kan kun gjøre endringer i nettet etter endt Avtaleperiode jf. KAG Punkt 4 Avtaleperiode, og etter at avtalte vederlag for slik overtakelse er betalt i sin helhet til

RealNett jf. AUI Punkt 3 Betaling, og Boligselskapet faktisk har overtatt juridisk eierskap til infrastrukturen.

RealNett skal vederlagsfritt kunne disponere denne infrastrukturen for leveranse av RealNetts Tjenester også etter at Avtaleperioden er utgått.


13. ANSVAR OG BRUK AV BEBOERUTSTYR OG INFRASTRUKTUR

13.1 RealNett er ansvarlig for å tegne forsikring for Anlegg som blir installert i teknisk rom.

13.2 RealNett monterer, sender eller angir hentested for Beboerutstyr til Beboeren, som selv besørger montering og installasjon av Beboerutstyret med unntak av hjemmesentral jf punkt 11.1.4 dersom ikke annet er avtalt. Beboeren skal selv sørge for nødvendig strømforsyning og forestå all innvendig kabling fra hjemmesentral til Beboerens eget utstyr i samsvar med RealNetts anvisninger.

13.3 Ved eventuelle forstyrrelser på RealNetts Anlegg skal Beboeren umiddelbart frakoble Beboerutstyr eller annet utstyr som Beboeren har koblet til som forårsaker forstyrrelsen. Beboeren er selv ansvarlig for at eget utstyr kan benyttes sammen med Beboerutstyret, og kan benyttes til å utnytte Tjenesten. Beboerutstyret og annet utstyr Beboeren har koblet til skal brukes i samsvar med RealNetts spesifikasjoner og den bruksanvisning som følger

Beboerutstyret, med mindre RealNett ikke har gitt avvikende instrukser.

13.4 Beboeren har ikke rett til å gjøre inngrep eller endringer i Beboerutstyret, infrastrukturen 
eller Anlegget. Nødvendig flytting og endring av fastmontert Beboerutstyr, infrastruktur eller Anlegg skal kun utføres av RealNett etter bestilling fra Beboeren eller Boligselskapet. Pris for dette oppgis på forespørsel.


13.5 Beboerutstyret er kun tillatt brukt i Beboerens boenhet(er). Beboeren har ikke rett til å 
selge, pantsette, låne bort eller leie ut eller på annen måte overføre hele eller deler av Beboerutstyr og har plikt til å påse at utenforstående brukere ikke får anvende Beboerutstyr eller utstyr Beboeren har koblet til i strid med disse vilkår.

13.6 Dersom Beboer eller Boligselskapet oppdager feil eller skader på Beboerutstyr, skal RealNett varsles uten ugrunnet opphold.

13.7 Beboer plikter å tegne brann- og innboforsikring som dekker skade/tap av Beboerutstyr. Beboer plikter å erstatte Beboerutstyr som blir skadet, mistet, eller stjålet.

13.8 RealNett har rett til å skifte ut Beboerutstyr helt eller delvis. Beboer plikter i et slikt tilfelle å innlevere gammelt og hente nytt Beboerutstyr. Varsel om dette gis på egnet måte.

13.9 Boligselskapets brann- og ansvarsforsikring forutsettes å dekke eventuelle skader som blir påført den del av Anlegget som inngår i Boligselskapets bygninger.

DEL 3 – BRUK AV TJENESTEN

14. GENERELT OM BRUK AV TJENESTEN

14.1 Beboeren har plikt til å følge alminnelige nettregler, samt å påse at ingen anvender Tjenesten i strid med disse vilkår, og er også ansvarlig for eventuell uautorisert bruk av den tilgangen som gis.

14.2 RealNett kan gi Beboeren tilgang til tredjeparts programvare gjennom eller i forbindelse med bruk eller administrasjon av Beboerutstyr som trengs for å benytte Tjenesten. Det er en forutsetning for bruk av tredjeparts programvare at Beboeren aksepterer lisens- og avtalevilkår for programvaren.

14.3 Beboeren har ikke rett til å benytte Tjenesten til kommersielle eller lovstridige forhold. Tjenesten kan ikke benyttes til å bruke, kopiere, spre eller på annen måte utnytte informasjon som er ulovlig, som ikke er ment for Beboeren eller som Beboeren har skaffet seg uberettiget tilgang til. Beboeren må ved bruk av Tjenesten ikke forsere fysiske eller elektroniske sperrer, eller på annen måte skaffe seg uberettiget tilgang til andre tjenester eller systemer som Beboeren ikke har rett til å benytte. Se også RiksTV AS generelle abonnementsvilkår for privatkunder.

14.4 Det er en målsetning at Beboeren til enhver tid skal tilbys produktets angitte hastighet mellom Beboerutstyret og RealNetts bredbånd. Overføringshastigheten videre ut mot Internett er utenfor RealNetts kontroll, og det må her regnes med noe lavere hastighet.

14.5 Ved bruk av trådløs tilkobling mot internett kan hastigheten påvirkes av antall tilkoblede enheter, samt tilkoblingsteknologien enheten benytter. Hastigheten kan i slike tilfeller oppleves svært redusert.

14.6 Tjenesten gir Beboer tilgang til Internett via ethernett grensesnitt i Beboerutstyret. Ethernet-kort for PC og installasjon av dette er ikke inkludert i Tjenesten og er Beboerens ansvar. Dersom Beboeren skal kople til flere enheter som krever kablet tilkobling må Beboeren installere en svitsj – dette inngår ikke i avtalen om ikke dette er avtalt på forhånd. For trådløse enheter kan Beboerutstyrets innebygde trådløse nett benyttes. Beboeren kan selv endre Beboerutstyrets innstillinger via appen real|wifi eller via nettleser på PC.

14.7 Beboeren tildeles IP-adresse av RealNett. IP-adressen er ikke fast og eies av RealNett og stilles til Beboerens disposisjon i forbindelse med bruk av Tjenesten. RealNett har rett til å endre IP-adressen.

14.8 Beboer har med foranstående begrensninger rett til å installere servere – men kun til privat bruk - dersom de tekniske forutsetninger for dette er til stede. Beboeren har uansett ikke rett til å benytte Beboerutstyr til kommersielle eller lovstridige forhold.

14.9 Beboeren skal oppbevare innloggings- og konfigureringsinformasjon på aktsom måte slik at uvedkommende ikke får tilgang til opplysningene. Ved mistanke om at uvedkommende har fått kjennskap til innloggingsdata skal Beboeren straks informere RealNett om dette, og få dataene endret. RealNett kan midlertidig stenge Tjenesten i slike tilfeller.

14.10 Beboeren er ansvarlig for all bruk som skjer inntil RealNett har mottatt melding fra Beboeren og gitt rimelig tid til å forhindre misbruket.

15. STENGING OG BRUKERRESTRIKSJONER

15.1 RealNett kan helt eller delvis stenge Beboerens eller Boligselskapets tilgang til Tjenesten umiddelbart og uten forutgående varsel dersom offentlige myndigheter krever dette eller dette er nødvendig av tekniske, driftsmessige eller vedlikeholdsmessige årsaker. Tilsvarende gjelder i nødssituasjoner, herunder ved alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streik eller lockout,

eller ved alvorlig fare for sabotasjer mot kabelnett og Tjenester. Tiltak som nevnt ovenfor skal om mulig varsles Beboeren og Boligselskapet i rimelig tid på forhånd. RealNett er uten ansvar for kostnader eller tap som Beboeren eller Boligselskapet måtte bli påført som følge av forannevnte tiltak.

15.2 RealNett har videre rett til å stenge Boligselskapets tilgang til Tjenesten dersom Boligselskapet ikke har betalt sitt utestående innen 28 dager etter forfall på opprinnelig faktura eller ved misbruk av Anlegget.Før gjenåpning må alle utestående forpliktelser være betalt. Ved gjenåpning påløper et

gebyr som følger av RealNetts til enhver tid gjeldende prisliste. RealNett er uten ansvar for kostnader eller tap som Boligselskapet eller Beboeren måtte bli påført som følge av nevnte tiltak. I de tilfellene stengingen skyldes Boligselskapets forhold påløper kostnader for Tjenestene i inntil tre måneder etter stenging, tilsvarende oppsigelsestiden på tre måneder. Hvis Boligselskapet har gjenværende Avtaleperiode er det likevel slik at RealNett kan

fakturere utestående og gjenværende kostnader ut Avtaleperioden på én faktura. RealNett har også rett til å stenge Beboerens tilgang til Tjenesten dersom Beboeren opptrer i strid med gjeldende offentligrettslige regler for Tjenesten, misbruker Beboerutstyr eller Anlegget eller har tilknyttet ikke godkjente tekniske innretninger til Beboerutstyr eller Anlegget.

15.3 Opplysninger om forventede tilgjengelighetsproblemer og tilsiktede avbrudd i Tjenesten, feilmeldingstjenester og brukerstøtte vil være tilgjengelig på RealNett sine nettsider.

16. ENDRING AV TJENESTEN

16.1 RealNett har rett til å foreta innholdsmessige endringer i Tjenesten og i Tjenestens tekniske spesifikasjoner med minst 1 måneds forvarsel. Endringer kan foretas selv om Boligselskapet er i Avtaleperiode så lenge de ikke er av vesentlig betydning for Boligselskapet. Dersom endringen skyldes endringer i lovgivning eller andre forhold utenfor RealNetts kontroll, kan RealNett endre vilkår og innhold i Tjenesten med umiddelbar virkning.

16.2 Dersom Tjenesten brukes etter at varslet endring er i kraft, anses Boligselskapet for å ha godtatt endringen.

DEL 4 – MANGLER, HEVING OG ERSTATNING

17. MANGLER OG REKLAMASJON

17.1 Boligselskapet må melde feil eller mangler ved infrastrukturen til RealNett uten ugrunnet opphold etter at feilen ble oppdaget, ellers taper Boligselskapet retten til å påberope seg feilen.

18. FEILRETTING

18.1 RealNett har rett og plikt til å utbedre eventuelle mangler som skyldes forhold RealNett har ansvaret for. Utbedring skal skje innen rimelig tid i normalarbeidstiden på virkedager, dog slik at der det er påvist flere mangler kan RealNett kreve at utbedring av mangler skal skje samlet. RealNett er bare ansvarlig for feil på Beboerutstyr, infrastruktur i Avtaleperiode og den del av Tjenesten som er levert direkte av RealNett. 

18.2 Ved vesentlige feil, for eksempel ved utfall av signalleveransen til hele eller deler av 
Boligselskapet, skal RealNett iverksette feilsøk og foreta nødvendige utbedringer i Avtaleperioden og rette disse såfremt feilen ikke skyldes forhold som angitt i tredje avsnitt i punkt 12.2 i disse vilkår.


19. HEVING AV AVTALEN

19.1 Dersom en av partene vesentlig misligholder sine plikter etter Avtalen, og dette ikke skyldes forhold som den annen part svarer for, kan den annen part heve Avtalen med umiddelbar virkning. Som vesentlig mislighold fra Boligselskapets side regnes blant annet at Boligselskapet ikke betaler utestående faktura innen 14 dager etter utsendelse av inkassovarsel fra RealNett, at Boligselskapet eller Beboer gjør endringer på eller misbruker Beboerutstyr, infrastruktur, Anlegg eller Tjenesten, at Boligselskapet eller Beboer krenker opphavsrett eller andre immaterielle rettigheter.

19.2 Dersom RealNett hever Avtalen på grunn av Boligselskapets betalingsmislighold, plikterBoligselskapet straks å innfri samtlige forpliktelser overfor RealNett. Videre plikter Boligselskapet å betale det tap RealNett blir påført som følge av misligholdet, herunder utgifter i forbindelse med tilknytning til RealNetts kabelnett, utbygging av infrastruktur, samt eventuell henting av Anlegg og Beboerutstyr.

19.3 Boligselskapet har rett til å heve avtalen dersom levering av Tjenesten ikke er påbegynt innen 9 måneder fra avtaleinngåelse med mindre Tjenesteleveransens oppstart er avtalt senere enn 9 måneder fra avtaleinngåelse på grunn av forhold hos Boligselskapet; f.eks. gjenværende avtaletid hos eksisterende leverandør. Boligselskapet har ikke rett til å heve avtalen ved manglende eller forsinket utbygging som skyldes forhold utenfor RealNetts kontroll, herunder endringer i lovgiving, manglende offentlige godkjenninger etc., samt force majeure som nærmere beskrevet i punkt 21.1 i disse vilkår.

20. ERSTATNING

20.1 RealNett er ikke erstatningspliktig for Boligselskapets tap med mindre RealNett har opptrådt grovt uaktsomt. RealNetts erstatningsansvar er begrenset til Boligselskapets direkte tap, som omfatter dokumenterte merutgifter som Boligselskapet har hatt på grunn av det erstatningsbetingende forhold. Ansvaret er begrenset oppad til den årlige sum Boligselskapet betaler for levering av Tjenesten på skadetidspunktet for hvert skadetilfelle eller kjede av skadetilfeller med samme årsak.

20.2 RealNett er ikke ansvarlig for Boligselskapets indirekte tap. Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tap som følge av at Boligselskapet mister eller får skade på data, tap ved at data blir feilsendt av RealNett, tap ved at Boligselskapet blir avskåret fra å bruke Tjenesten, tapt fortjeneste, avsavnstap og følgetap.

20.3 Uavhengig av det foranstående fraskriver RealNett seg ethvert ansvar for tap som 
kunne vært unngått dersom Boligselskapet hadde hatt nødstrøm.


20.4 Boligselskapet er erstatningsansvarlig for det tap RealNett blir påført som følge av 
Boligselskapets mislighold.


21. FORCE MAJEURE

21.1 Dersom Avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til streik, lockout, og ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure. Hver av partene kan imidlertid si opp Avtalen med en måneds varsel dersom force majeure-tilfellet gjør det særlig byrdefullt for vedkommende å opprettholde Avtalen. Den part som ønsker å påberope seg force majeure skal uten ugrunnet opphold underrette den annen part om det aktuelle force majeure-tilfellet og om når ytelsen antas å kunne gjennomføres. Dersom offentlig myndighet vedtar ny lovgivning med direkte betydning for Avtalen og dette forrykker balansen mellom partene med negativ økonomisk virkning for disse, skal vedkommende part ha rett til å kreve avtalen reforhandlet slik at den økonomiske balansen gjenopprettes.

22. TAPSBEGRENSNINGSPLIKT OG MEDVIRKNINGSANSVAR

22.1 Boligselskapet skal ved rimelige tiltak begrense tap. Dersom Boligselskapet har medvirket til skade eller tap, eller unnlatt å begrense skaden eller tapet, skal RealNetts ansvar settes ned eller falle bort. Det samme gjelder dersom Boligselskapet ikke i rimelig utstrekning har latt være å fjerne eller minske risikoen for skade eller tap.

DEL 5 – TVISTER

23. TVISTER
23.1 Tvister mellom Boligselskapet og RealNett i forbindelse med Avtalen skal søkes løst i 
minnelighet. Dersom dette ikke lar seg gjøre kan hver part bringe tvisten til ordinære domstoler, med Trondheim Tingrett som verneting.

Vis detaljer
- +
Utsolgt